Πληθώρα εκδηλώσεων λαμβάνουν μέρος κάθε χρόνο στο χωριό της Σαμαρίνας. Οι Σαμαριναίοι, οι βλάχοι της Πίνδου, ήταν πάντα χριστιανοί, με βαθιά ελληνική συνείδηση και πιστοί στις παραδόσεις, τα ήθη και τα έθιμά τους.

Οι εκδηλώσεις στο χωριό ξεκινάνε απ' τις 23 και 24 Ιουνίου με το έθιμο του Κλείδωνα, στη γιορτή του Αϊ Γιαννιού του Κλείδωνα. Μεγάλος ωστόσο αριθμός επισκεπτών καταφθάνει από την 1η Ιουλίου και μετά. Εκείνη την ημέρα -γιορτή των Αγ. Αναργύρων, Κοσμά και Δαμιανού, γίνεται εκκλησιασμός και κατόπιν ύψωμα στην εκκλησία του Αγ. Αθανασίου, ενώ το απόγευμα οι Σαμαριναίοι κάνουν επισκέψεις στους εορτάζοντες της ομώνυμης συνοικίας. Με τον ίδιο τρόπο γιορτάζεται στις 20 του μήνα και ο Προφήτης Ηλίας.

Το έθιμο του Κλείδωνα αναβιώνει στη Σαμαρίνα σε μια ακόμη παραλλαγή του. Στις 23 Ιουνίου το απόγευμα οι Σαμαριναίες στολίζουν ένα γκιούμι με λουλούδια και τοποθετούν μέσα τα δαχτυλίδια τους. Γεμίζουν το γκιούμι με νερό στη βρύση της Μεγάλης Παναγιάς και τραγουδώντας, υπό τη συνοδεία μουσικών παραδοσιακών οργάνων, κάνουν κύκλο τις βρύσες του χωριού, καταλήγοντας στην πλατεία, όπου συνεχίζουν το χορό. Την επομένη (24 Ιουνίου) το απόγευμα, ξεκινούν από το ίδιο σημείο και τραγουδώντας καταλήγουν στην πλατεία. Αδειάζουν το νερό από το γκιούμι και βγάζουν τα δαχτυλίδια τους κάνοντας ευχές. Ακολουθεί γλέντι και χορός με τη συμμετοχή μόνο γυναικών.

Στις 26 Ιουλίου, της Αγ. Παρασκευής, γίνεται δοξολογία στο μοναστήρι με τη συμμετοχή πληθους κόσμου. Ακολουθεί ύψωμα στο προαύλιο και στη συνέχεια χορός, ενώ πολλοί κάτοικοι διανυκτερεύουν εκεί. Την επομένη η εικόνα της Αγ. Παρασκευής μεταφέρεται στη Σαμαρίνα συνοδευόμενη από ανθρώπους της εκκλησίας. Οι Σαμαριναίοι την περιμένουν στην εκκλησία του Αγ. Αθανασίου και μόλις φθάσει, οδεύουν όλοι μαζί ψάλλοντας προς την πλατεία του χωριού. Εκεί γίνεται αγιασμός, προσκύνημα και δημοπράτηση της εικόνας. Όποιος προσφέρει το περισσότερο λάδι παίρνει για ένα βράδυ την εικόνα στο σπίτι του, ενώ την άλλη μέρα η εικόνα περιφέρεται σ' όλα τα σπίτια του χωριού.

Η γιορτή του Δεκαπενταύγουστου αποτελεί το "Πάσχα των Σαμαριναίων". Ξεκινά την ίδια ημέρα με εκκλησιασμό στη Μεγάλη Παναγία, με τη συμμετοχή πλήθους κόσμου που έρχεται από πολλές περιοχές της Ελλάδας.

Σ' όλο το χωριό ψήνονται αρνιά στις αυλές των σπιτιών. Στις 16 Αυγούστου ψάλλεται η θεία Λειτουργία και παρευρίσκονται ο Δεσπότης και οι Αρχές του νομού Γρεβενών. Ακολουθεί στο προαύλιο της εκκλησίας λαϊκός χορός, ο περίφημος "Τσάτσος" στον οποίο μπροστάρηδες είναι οι γεροντότεροι του χωριού σε δύο σειρές, μία των ανδρών και μία των γυναικών, που τραγουδούν a cepella, χωρίς τη συνοδεία μουσικών οργάνων, ντυμένοι με τις παραδοσιακές φορεσιές των βλάχων.

Στη συνέχεια γίνονται επισκέψεις στα σπίτια των εορταζόντων και εκδρομές στις γύρω περιοχές. Το ίδιο σκηνικό επαναλαμβάνεται και στις 17 Αυγούστου. Και τις τρεις ημέρες το γλέντι διεξάγεται τα βράδια στην πλατεία, με φαγοπότι και χορό ως το πρωί, υπό τη συνοδεία μουσικών παραδοσιακών συγκροτημάτων όπως τα ξακουστά συγκροτήματα του Μηνά ή του Γκέλη.

Στις 18 Αυγούστου γιορτάζει ο εκ Σαμαρίνης νεομάρτυρας Δημήτριος, με εκκλησιασμό στην ομώνυμη εκκλησία. Στις 19 του μήνα οι Σαμαριναίοι εκκλησιάζονται στην I.Μ. Αγ. Παρασκευής. Στην εκκλησία του Αγ. Κοσμά γίνεται η δοξολογία για τη γιορτή του Αγ. Κοσμά του Αιτωλού στις 24 Αυγούστου και ακολουθεί χορός στο προαύλιο.

Το τελευταίο πανηγύρι είναι στις 8-9 Σεπτεμβρίου, οπότε και γιορτάζεται το Γενέσιο της Θεοτόκου (πανηγύρι της μικρής Παναγίας στην ομώνυμη εκκλησία). Μετά τον εκκλησιασμό, αρχίζει χορός έξω από την εκκλησία με παραδοσιακά τραγούδια, ενώ με συνθηματικό σφύριγμα μπαίνουν στο χορό και μουσικά όργανα. Κυριαρχεί βέβαια και την ημέρα αυτή ο μεγάλος χορός "Τσάτσος".

Copyright © 2017 "La Noi" Traditional Hostel. All rights reserved. Developed by Nikos Gatsouras